Jaké byly oslavy výročí 30 let metra?
O víkendu 8. a 9. května oslavilo pražské metro 30 let své existence. Mezi hlavní magnety patřila historická třívozová souprava Ečs, jezdící po trase C po oba dny od rána do večera a neméně tak i den otevřených dveří depa Kačerov.
Na soupravu Ečs jsem čekal již v sobotu ráno (výjezd v 7:32) i se svou snoubenkou, která mě doprovázela na všechny akce (včetně páteční "metrácké" hospůdky). Vlak vyjel včas a od "plůtku" se mi podařilo natočit video výjezdu z obratiště. Historickou soupravou jsme pak pokračovali až do stanice Vyšehrad a během cesty jsme nafotili snad všechny její typické a důležité prvky. Podařilo se i video cesty z Pražského povstání na Vyšehrad, na němž je vidět, krom dalších věcí, typické zhasínání osvětlení při přejezdu dělení přívodní kolejnice.
Na Vyšehradě jsme pak čekali na příjezd ze směru Nádraží Holešovice. Měli jsme štěstí, protože jsme se rozhodli fotit "přes koleje" a díkybohu nám nevjela do záběru žádná souprava.
Na Vyšehradě se mnozí z nadšených fotografů setkali s nepříjemným dozorčím, který bedlivě sledoval, aby nikdo nefotil s bleskem. Ačkoli se s bleskem nesmí fotit proti přijíždějící soupravě, dozorčí vybíhal na každého, kdo blesk použil (podle svědků dokonce vyhrožoval pokutou 500 Kč a policií). Sami jsme se s ním setkali, když na nás pořvával přes koleje, abychom nefotili s bleskem. Po ujištění, že s bleskem fotit nebudeme, zalezl zpět do svého "domečku."
Poté jsme pokračovali na stanici Roztyly, kde jsme opět točili a fotili :). Kolem poledne jsme pak měli možnost zaznamenat i výjezd Ečsky z obratiště na konečné stanici Háje.
Nedělní den byl pro nás ve znamení otevřených dveří depa Kačerov. Tam jsme se vydali cca. kolem 11.30. Díky upozornění Higgiho jsme nenastupovali na přeplněném Kačerově, ale počkali jsme si na vlak do depa už na Pražského povstání. Díky tomu se mi podařilo natočit skrze prosklené dveře video zátahu do obratiště KC a následně i průjezdu do depa.
V depu nás čekala poměrně zdařilá expozice. Dopravní podnik si dokonce dal tu práci, že přetáhl do depa jednu soupravu 8171 z trasy A k vidění byla i odstrojená souprava 8171, připravená k rekonstrukci na 8171M. Samozřejmě nechyběly ani stávající nové soupravy M1 první i druhé generace, nebo rekonstruované 8171M. Zájemci si mohli prohlédnout stanoviště strojvedoucího u všech typů souprav, ovšem zájem byl veliký a tomu odpovídal i nával a fronty. Tuto "atrakci" jsme si tedy raději odpustili a věnovali jsme se fotografování detailů, které za běžného provozu není možné získat (sběrač, houkačka, světla...). Potěšila mě i možnost projít se spojovacími dveřmi celou soupravou 8171.
V hale byly k vidění i dva vozy hasičů DP Metro, kteří měli hlavní prezentaci venku, kde prezentovali další čtyři vozidla. V salonku pak byly k dostání nejrůznější propagační materiály, jakož i zbrusu nová knížka 30 let pražského metra, která šla doslova na dračku.
Zájemci si též mohli prohlédnout většinou skromné výstavky dodavatelů (Siemens, Škoda, ...), ovšem nesporně největší ohlas (jak typické pro tyto akce) mělo občerstvení zdarma :(.
Zajímavá byla také výstavka služebních vozů, kde bylo možné shlédnout například podbíječku, svařovací soupravu, MUVku a další vozidla, která se prohánějí tunely především v nočních hodinách.
Vraceli jsme se notně přeplněnou soupravou M1 (odjezd 13:31) s paměťovými kartami plnými snímků a videí. Nezávidím cestujícím, kteří jeli do depa kolem druhé hodiny odpolední - takový nával stanice Kačerov snad ještě nezažila....
Každopádně bych chtěl poděkovat Dopravnímu podniku a všem jeho zaměstnancům za vskutku podařenou akci, která jistě potěšila všechny fandy. Vše, dle mého mínění, fungovalo tak, jak mělo, vlaky jezdily (až na jeden výpadek Ečs) takřka přesně podle jízdních řádů a expozice splnila všechna očekávání.