ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Jazyková škola Ostrava Konference Ubuntu kapela Terra Ignota
Tento projekt hostuje na SuperHosting.cz
REKLAMA
REKLAMA
MetroVítejte!
Stránky o pražském metru 
Rubriky:

Časy 81-71 se chýlí ke konci

Autor: Higgi

Je čtvrtek, 6.11.2003. Obyčejný den. Venku je typické podzimní studené počasí, podzim o sobě dává jaksepatří vědět. Pro většinu z nás obyčejný den. Ne tak tomu však bylo v pražském metru. V ten den se uzavřela jedna kapitola jeho již téměř třicetileté historie.

Trasu (nebo chcete-li linku) metra C definitivně opustily soupravy sovětské výroby typu 81-71. Vozy této typové řady vycházejí z předešlé řady E (pro tehdejší ČSSR byly vozy typu Ečs dodány pro první úsek metra I.C). Hlavní důvod jejich dodávky byl nedostatečný výkon souprav Ečs.

Výroba vozů 81-71 začala v roce 1977 v tehdejším SSSR, v Mytiščinském strojírenském závodě, který leží kousek od Moskvy. První vozy této nové řady přijely do depa Kačerov dne 16.1.1978. Od té doby k nám byly dodávány až do roku 1990. Za tu dobu bylo do Čech přivezeno celkem 507 vozů, z toho 204 čelních a 303 vložených. Postupně se objevily na všech třech trasách pražského metra. Dne 29.6.1997 definitivně nahradily vozy Ečs na trase C. 6.11.2003 byly soupravy 81-71 na trase C definitivně nahrazeny jejich modernizovanou verzí 81-71M a soupravami typu M1.

Něco málo k technickým datům souprav 81-71. Hmotnost čelního vozu (81-717.1) je 33 500 kg a hmotnost vloženého (81-714.1) činí 33 000 kg. V každém voze jsou 4 trakční motory, každý o výkonu 110kw.Maximální povolená rychlost soupravy je 80km/h, konstrukční 90 km/h, rychlostní rekord je až 120km/h. O nepřekročení rychlosti strojvedoucím se stará vlakový zabezpečovač typu ARS (trasy A, B). Na trase C byl také dříve typ ARS, ale po povodních již k jeho obnově nedošlo a soupravy 81-71 byly definitivně přestaveny na systém PA135 francouzské firmy Matra. Maximální obsaditelnost je celkem 277 cestujících v jednom voze. Cestující mají z každé strany vozu k dispozici čtvery dveře.

Poslední den provozu 81-71 na trase C bylo kolem soupravy opravdu rušno, přestože DP Praha dal o této skutečnosti vědět až těsně před posledními jízdami. Stanice se hemžily fotografy, nadšenci a fanoušky metra. Souprava vyjela kolem třetí hodiny odpolední a do depa byla zatažena 5 minut před devátou hodinou večerní. Netroufám si odhadnout,kolik bylo za tu dobu pořízeno fotografií a videozáznamů. A co se vlastně s touto pětivozovou soupravou stane? Objevily se různé spekulace, dokonce jedna z nich byla, že pojede do muzea MHD v Praze-Střešovicích. Avšak pravda je, že souprava bude buď sešrotována, nebo pojede na rekonstrukci na typ 81-71M.

Časy souprav 81-71 se pomalu chýlí ke konci. Na přelomu listopadu a prosince začne zkušební provoz souprav 81-71M bez cestujících na trase A, kde časem právě tyto vlakové jednotky nahradí 81-71. Nejdéle budou jezdit na trase B. zde zatím není znám termín,kdy budou nahrazeny jinými typy vlaků. Možná se ptáte, proč se začalo z obměnou vozového parku právě na trase C. Za všechny důvody jmenuji jeden, a tím je přetěžování Nuselského mostu, který byl původně koncipován na typ R1(česká souprava pro metro,nikdy nebyla nasazena do provozu). Nové soupravy jsou lehčí minimálně o tři tuny, nejvíce je to o necelých 10 tun u vloženého vozu soupravy typu M1.

Pokud chcete sledovat osud souprav 81-71,ale i dalších typů podrobněji, nebo chcete-li se dozvědět více o metru v Praze, doporučuji Vám navštívit internetové stránky http://metro.dnsalias.org. Pokud by se Vám tam nepodařilo něco najít, nebo máte-li nějaký dotaz ohledně metra, navštivte diskusní fórum těchto stránek.

TOPlist CNW:Counter